Nye Ulriken tunnel
Fjell- og Brannsikring av Nye Ulikstunnelen
Nye Ulriken tunnel er Vestlandets største jernbaneprosjekt siden den første tunnelen gjennom Ulriken sto ferdig for 50 år siden. Tunnelen er del i arbeidet med dobbeltspor mellom Arna og Bergen som i dag er Nord-Europas mest trafikkerte enkeltsporede strekning med 130 togpasseringer i døgnet.
Nye Ulriken tunnel går parrallelt med den eksisterende tunnel fra Arna til Fløien i Bergen. Tunnelen er totalt 7,8km lang. Ca. 6,8 km av tunnelen ble drevet av TBM mens resterende ble drevet med konvensjonell drift.
Det var planlagt at fjellsikringen skulle utføres av TBM’en under TBM drift, men det viste seg at sikringen forsinket fremdriften. Det ble derfor valgt å drive TBM’en i full hastighet for så å «etter-sikre» fjellet. Entreprenørservice AS utførte all etter-sikring og er nå i gang med brannsikring av PE-membran.
Prosjektinformasjon
Tidsrom: 2014-2021
Type prosjekt: Sprøytebetong til fjellsikring og brannsikring
Hvor: Bergen
Lengde: 7.800m